dinsdag 7 mei 2013

Onderzoeksresultaten

Onderzoeksresultaten

....Even de voorkennis activeren.....
Concrete onderzoeksvraag
Ik onderzoek het item: Kleuters en ICT gebruik, omdat ik wil weten op welke manier je ICT gebruik in het lesprogramma van het jonge kind kunt integreren, teneinde dit toe te passen in mijn eigen lesprogramma.

Bevindingen uit de literatuur:
Mijn zoektocht begint op de site: www.digischool.nl. Deze site blijkt een onderdeel te zijn van Kennisnet (dé internetorganisatie voor het onderwijs).
Hier kun je voor de leerlijn ICT per leerjaar ontzettend veel informatie vinden. De kleuters hebben een uitgebreid overzicht links, nieuwtjes, lesideeen en een overzicht aan educatieve websites. Ook al doen niet alles links het, de site geeft wel heel veel informatie en handvaten voor mogelijkheden met kleuters en ICT. 
Hieronder de directe link naar het verzamelforum voor Kleuters en ICT. (Zo kun je jezelf een zoektocht door de digischool bewaren.... Al is die ook zeker de moeite waard) 

Inspirerende link voor ICT onderwijs bij kleuters

Naast deze verzamelsites zijn er ontzettend veel sites te vinden waarin softwareprogramma's, spelmaterialen en lesmogelijkheden op ICT gebied worden aangeboden. Een overzicht van nuttige sites vinden jullie in mijn Label: Educatieve websites. 

Het is mij al snel duidelijk dat wanneer je ICT in je kleuterklas wil integreren er MEER dan genoeg informatie op (alleen al) internet te vinden is.
Het belangrijkste probleem dat uit de literatuur naar voren komt is het gebrek aan daadkracht naast de visie op ICT onderwijs. Het is een kwestie van verdiepen in de mogelijkheden. Dan komt de uitvoering vanzelf wel, de meeste programma's zijn zeer gebruikersvriendelijk. Het is vaker de tijd en de moeite die bij leerkrachten (onbedoeld) ontbreekt. 
Zelf ben ik ook helemaal niet zo'n computer-liefhebber. Het onderzoek van Femke Wetzer- van Gils heeft mij echter nog meer overtuigd van het belang van ICT onderwijs. Het belangrijkste citaat vond ik de volgende:
'Niet het middel werkt vernieuwend, maar de leerkracht.'
Het onderwijsprogramma wordt op de meeste scholen inmiddels ondersteund door computerprogramma's. De hoogte van het rendement is nog steeds afhankelijk van de input van de leerkracht. iedere leerkracht zou de mogelijkheid moeten krijgen om zich te verdiepen in de digitale mogelijkheden van de school.

Wat betreft jonge kinderen en ICT is het belangrijk kinderen spelenderwijs kennis te laten met computer, tablet, laptop of andere digitale mogelijkheden. De mogelijkheden zijn groot en sluiten goed aan bij het ontwikkelingsgericht en adaptief onderwijs. Vooral op taalkundig gebied biedt de invloed van ICT voordeel. Ook hebben digitale programma's sterke invloed op de motivatie van kinderen. Interessante discussie vind ik de vraag of (vooral jonge) kinderen niet gewoon lekker moeten spelen in plaatst van educatieve (fantasiebeperkende) spelletjes. 
In het onderzoek wordt met nadruk beschreven dat deze facetten naast elkaar moeten bestaan.
Hieronder een filmpje uit het oogpunt van kinderen. Ze willen zelf niet anders! 

Het onderzoek van Femke Wetzer-van Gils (Juf, mogen wij ook op de computer?) geeft het rendement van ICT-onderwijs weer. Ook geeft het duidelijke handvaten specifiek voor kleuterleidsters.
Hieronder een link naar het onderzoek van Femke, voor een concrete, wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar een ICT-leeromgeving voor het jonge kind.

Bevindingen uit de praktijk:
Op mijn stageschool hebben de kleuterklassen geen digibord, maar een groot televisiescherm wat tegelijk een computer is. Het computerprogramma staat aangesloten op dit scherm, waardoor kinderen zelfstandig computerprogramma's kunnen uitvoeren. Het werkt via een touchscreen. Per werkles kunnen hier twee kinderen tegelijk aan werken. Verder zijn er nog twee 'normale' computers beschikbaar, wat betekent dat er per werkles vier kinderen op de computer kunnen. In de kring wordt het scherm gebruikt om programma's te kijken. 
Op de computer zijn verschillende softwareprogramma's geinstalleerd, waar kinderen verschillende opdrachten en onderdelen op kunnen oefenen. Ook wordt er veel gebruikt gemaakt van educatieve websites, bijvoorbeeld die van Koekeloere. Per dag is er twee keer een werkles waarbij kinderen op de computer kunnen werken. Gemiddeld zijn dit dus acht kinderen per dag op de computer bezig. Keer vijf dagen betekent dit dat in een klas van gemiddeld 20 kinderen iedereen minimaal één maar meestal twee keer per week op de computer werkt. 
Naast de werklessen gebruikt de juf het scherm regelmatig voor kingactiviteiten, zoals het kijken van een educatief programma. Het bord wordt nog niet gebruikt voor uitleg of andere doeleinden.


Conclusie:

Een klein onderzoek wijst uit dat ICT onderwijs inmiddels redelijk ontwikkeld is. Er is een grote hoeveelheid aan lesmateriaal, software programma's, websites en ondersteunende informatie te vinden die leerkrachten enorm op weg helpt een les ICT te geven.
Ook voor kleuters zijn hier mogelijkheden, al zijn deze in vergelijking met het oudere kind iets kleiner. Al denk ik dat een creatieve juf de vele ideeën voor het oudere kind met een beetje aanpassing ook kan gebruiken voor het jonge kind. Kleuters kunnen bijvoorbeeld ook foto's maken de juf kan één website voor de klas maken met input uit de klas.
Er zijn zoveel ideeen en mogelijkheden. Het gaat vaak om de tijd en moeite die de leerkracht moet steken in het ontwikkelen van een les. 
Het educatieve programma wat men op mijn stageschool gebruikt is echter zeer uitgebreid. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten